Cu totii ne-am creat o
poveste de viata despre
cine suntem noi, cine nu suntem, ce putem si ce nu, rolul nostru in viata, ce ne motiveaza
sa traim, cum sa ne crestem copiii, ce este important pentru noi, ce fel de
prieteni avem, ce fel relatii ne plac, ce oameni ne atrag.
De ce
sa participi?
In analiza
tranzactionala, prin scenariu de viata se intelege planul de viata pe care copilul
il construieste inconstient sub influenta parintilor sau a celor
care l-au crescut, a mediului in care a trait si a experientelor de viata prin
care a trecut, incepand
cu mediul intrauterin pana la varsta de 8 ani. Este format din "deciziile" (convingeri
despre el însusi, oameni, viata) pe care copilul le ia inconstient despre
cum va fi viata lui de adult: una implinita, una plina de esecuri,
va avea propria lui familie sau va trai mai mult singur, va putea sa-si exprime
emotiile fata de ceilalti sau nu, va trai simtind iubire sau frica, va trai
intr-o lume in care se va simti in siguranta sau intr-o lume urata si
amenintatoare, etc.
Cine suntem noi ca adulti si ce
fel de viata avem
isi are radacinile
in copilarie. Revizuind scenariul nostru de viata, putem redecide si transforma deciziile
pe care le-am luat atunci in convingeri si tipare pozitive, putem atrage in
viata noastra oamenii pe care ni-i dorim, serviciul si seful potriviti, ne
putem indeplini
visurile.
Cum ne descoperim propriul scenariu de viata
Putem intelege din ce este format scenariul nostru de viata
prin explorarea: mesajelor
parentale (drivere
si injunctii), ajocurilor
psihologice pe
care le experimentam frecvent, a sentimentelor substitut (se
mai numesc „racket”), a pozitiei de viata (Eu
sunt ok, Eu nu sunt ok, Tu esti ok, Tu nu esti ok) a povestii/basmului
preferat din copilarie, originii alegerii numelui
de botez, a
evenimentelor care
ni s-au intamplat in copilarie, a relatiei cu parintii, a
proceselor/tiparelor de scenariu (pana, dupa, niciodata, intotdeauna,
aproape, cu final deschis).
In cadrul acestui ateliervom invata care este sistemul
scenariulului de viata, din ce este format si vom explora credintele scenariale.
Ce castigi daca participi la aceste ateliere:
1. vei dobandi o intelegere mai profunda asupra „scenariului de
viata”
2. vei intelege care sunt mesajele parentale pe care le-ai
primit in copilarie, ce jocuri psihologice joci
3. vei avea ocazia sa explorezi o parte din credintele tale
scenariale
Modalitatea de lucru se bazeaza, predominant, pe exercitii si
va include si concepte teoretice care sa sustina procesul individual şi de grup.
Cui
se adresează atelierele: studentilor
la Psihologie, Sociologie, Asistenta Sociala, celor care vor sa capete mai
multa intelegere asupra propriei lor vieti, tuturor celor interesati de
dezvoltare personala, indiferent de varsta si domenii de activitate.
Se
acorda diploma de participare. Studentii
la Psihologie care vor sa devină consilieri psihologici sau psihoterapeuţi vor
primi 4 ore de dezvoltare personala (necesare pentru atestarea la Colegiul Psihologilor).
ATELIER 1
Sistemul scenariului, 11 iunie
In primul atelier vom explora continutul scenariului si vom
parcurge o serie de intrebari pentru explorarea copilariei, a relatiei cu
parintii si a evenimentelor prin care am trecut in primii ani de viata.
ATELIER 2
Mesaje parentale „drivere” si tipare de
scenariu, 18 iunie
Mesajele de tip “drivere” sunt
mesaje conducatoare care se transmit de catre parinti copiilor si sunt de 5
tipuri: Fii perfect!, Fii puternic!,
Incerca din greu!, Grabeste-te!, Fa pe plac! Copilul este cel care decide ce
face cu aceste mesaje si cum le va aplica in viata de adult. Sunt mesaje
conditionate care se traduc prin “eu sunt ok daca voi face lucrurile cat mai
bine” (fii perfect!); “eu sunt ok daca nu arat celorlalti ce simt” (fii
puternic!), “eu sunt ok daca muncesc din greu sa obtin ce-mi doresc” (incearca
din greu!), “eu sunt ok daca fac totul repede” (grabeste-te!), “eu sunt ok daca
ii fac pe altii sa se simta bine” (fa pe plac!).
Modul in care
ne traim scenariul de viata este dat de cele 6 tipare (procese) de scenariu:
Pana (“pana cand nu voi avea o cariera, nu voi putea intemeia o
familie”)
Dupa (“astazi ma simt bine, dar cu siguranta va trebui sa platesc
pentru asta”)
Niciodata (“niciodata nu
pot sa pastrez o relatie”)
Intotdeauna (“intotdeauna
mi se intampla asta - partenerul ma insala, sefii sunt misogini, nu sunt
apreciat”)
Aproape (“am obtinut
ce mi-am dorit, insa nu ma bucur prea mult de rezultat si caut alt obiectiv. Il
ating si pe acesta si, in scurt timp, caut un alt obiectiv de atins, etc”)
Cu final deschis (“am ajuns
unde mi-am dort atat de mult, insa acum nu stiu ce sa fac cu mine”)
ATELIER 3
Mesaje parentale „injunctiuni”, 25 iunie
Injunctiunile
suntmesaje care incep cu „nu” (de ex: nu fi important, nu gandi, nu creste, nu
exista, nu fi tu, etc) si care se transmit in cea mai mare parte inconstient de
catre parinti copiilor. Aceste mesaje se vor manifesta in viata de adult sub
forma gandurilor pe care le avem, fricilor, blocajelor si comportamentelor.
Antidotul injunctiunilor sunt permisiunile. Prin acestea si prin relatiile cu
ceilalti putem schimba gandurile negative despre noi.
ATELIER 4
Jocuri psihologice, 2 iulie
Un joc
psihologic este
un set de interactiuni la sfarsitul caruia cei care participa la joc traiesc un
sentiment neplacut si isi reconfirma credintele scenariale. Prin jocuri
psihologice ne justificam si ne reintarim propriul scenariu. Vom invata de ce
oamenii joaca jocuri psihologice, cum sa analizam un joc psihologic, tipare de
jocuri si cum putem iesi din si evita jocurile.
Cele 4
ateliere au fost concepute pentru a putea fi parcurse independent unul de celalalt, insa pentru
cei care doresc sa aprofundeze cunoasterea de sine prin aceasta perspectiva,
exista posibilitatea de a se inscrie si de a participa la tot programul cu tema
scenariul de viata.
Atelierele vor avea
loc intre orele 10.30 si 14.30, la sediul Centrului Psihologie Cuantica din
Bucuresti, Str. Gheorghe Sincai, nr 13, bl 5, ap. 11, et 2 (metrou Timpuri Noi).
Investitia ta este de 100 lei/pers/atelier.
Numarul de locuri este limitat.
Rezervarea locului se face prin plata sumei in avans.
Facilitator:
Roxana
Draghici, psihoterapeut in analiza tranzactionala -
cod personal 13290, Master NLP, formator acreditat A.N.C, membra a Colegiulului
Psihologilor din Romania, membra a Asociatiei Romane de Analiza Tranzactionala,
membra a Asociatiei Europeane de Analiza Tranzactionala.